Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

It og teknologi

Dansk: Mediekompetence i den digitale tidsalder

It og teknologi

I denne artikel vil fokus være, hvordan de fire elevpositioner kan anvendes i praksis i faget dansk.

Dansk: Mediekompetence i den digitale tidsalder

Eleverne bliver introduceret til mediebevidsthed og kritisk tænkning.

  • Hvad er mediekompetence? Eleverne diskuterer, hvad det betyder at være mediekompetent og hvorfor det er vigtigt i dagens digitale verden. De identificerer også udfordringer ved brugen af medier.
  • Kritisk tækning og kildekritik: Eleverne lærer at identificere troværdige kilder, analysere bias og vurdere informationens pålidelighed. De undersøger, hvordan information kan præsenteres forskelligt afhængigt af kilden.
  • Medieanalyse som analyserende modtagere: Eleverne vælger en aktuel nyhedshistorie og analyserer, hvordan den er blevet dækket i forskellige medier. De reflekterer over, hvordan forskellige kilder kan præsentere samme begivenhed på forskellige måder.
  • Digital produktion og budskabsklarhed: Eleverne lærer grundlæggende færdigheder i at producere digitale medieprodukter som blogs, videoer eller podcasts. De fokuserer på klare budskaber og målgruppeidentifikation.
  • Planlægning af digitale projekter: Eleverne vælger et emne, undersøger det, og udvikler et digitalt projekt, der er målrettet en specifik målgruppe. De overvejer, hvordan de kan bruge medierne til at formidle deres budskab.
  • Produktion af digitale medieprodukter som kreative producenter: Eleverne arbejder på deres projekter og anvender deres kritiske tænkning for at sikre, at deres budskaber er effektive og gennemtænkte.
  • Online etik og adfærd: Eleverne diskuterer vigtigheden af at deltage ansvarligt i online samfund og respektere andres synspunkter. De udforsker også digitale rettigheder og privatlivets fred.
  • Beskyttelse af personlige oplysninger: Eleverne lærer om vigtigheden af at beskytte deres digitale identitet og personlige oplysninger online. De diskuterer faldgruber og strategier til at beskytte sig selv.
  • Afslutning og præsentation: Eleverne præsenterer deres digitale medieprodukter og reflekterer over, hvordan de har brugt deres mediekompetence, kritisk tænkning og kreative færdigheder til at kommunikere deres budskab på en ansvarlig måde.

Dette forløb giver eleverne mulighed for at udvikle mediekompetence ved at integrere de fire forskellige elevpositioner gennem hele forløbet.

Eleverne bevæger sig fra at være analyserende modtagere til at blive kritisk undersøgende, kreative producenter og ansvarlige deltagere i den digitale verden. Undervisningsaktiviteter og diskussioner kan tilpasses for at sikre en flydende progression gennem forløbet.